Hva bør du tenke på når du varsler?
Det er viktig at du som varsler føler deg trygg. Her er noen råd og tips når du skal varsle:
- Oppsummer hva som har skjedd, hvem du varsler om, andre som er involvert og hvor det har skjedd.
- Vær så konkret som mulig. Om det er flere hendelser, beskriv dem separat og lag en tidslinje.
- Har du dokumentasjon, bilder, sms, chat, film etc. på det som har skjedd, send dette inn som vedlegg.
- Vet du om andre som har vært vitne til det som har skjedd eller opplevd lignende hendelser, inkluder navn og kontaktinformasjon til dem.
Ønsker du rådgivning om å varsle, enten i forkant eller underveis, ta kontakt med en av oss som er satt til å administrere MittVarsel i Giv Akt.
Siri Osestad, tlf. 909 10 825 - Administrator MittVarsel
Ina Birkeland, tlf. 908 60 505 - Saksbehandler MittVarsel
Hva skjer når du har sendt inn varselet?
Etter at du har sendt inn et varsel, vil saken bli tildelt til to av våre saksbehandlere for varslingssaker. Du har mulighet til å kommunisere med dem gjennom hele behandlingen. Om du ikke hører noe innen få dager, ta gjerne kontakt med oss for å være sikker på at varselet er mottatt.
Vi mottar alle varslingssaker gjennom løsningen MittVarsel. Når et varsel sendes inn er det vår administrator Siri Osestad som er den som vil ta imot varselet. Om du ønsker at første mottaker skal være en annen person, ta kontakt med en av saksbehandlerne.