Julebrev 2018

Postet av I.L. Giv Akt den 21. Des 2018

Hei alle Giv Aktere!

2018 er snart historie og det er på tide med en liten oppsummering av Giv Akt året. Det har som vanlig vært et år med mye aktivitet for både store og små, og vi begynner med de minste.

Barneidretten som omfatter kullene som er født fra 2014 til 2009 er delt opp etter årskull og det er cirka 30 barn i hver gruppe. Alle gruppene har trening en gang i uken, og treningene er varierte slik at barna får prøvd ut flere ulike aktiviteter. I tillegg får de som vil tilbud om å være med på turneringer innenfor både fotball og håndball. Disse turneringene arrangeres jevnlig gjennom året, men hovedsakelig håndball på vinteren og fotball på sommeren. I mars var vi også så heldige at vi hadde en god periode med snø og vi kunne derfor kjøre opp løyper på jordene på Nyplass og det ble arrangert skidag for alle barn. 

I håndballen har vi for tiden stor aktivitet og stiller lag i hvert årskull fra jenter 10 til jenter 16. På guttesiden har vi ikke like mye kontinuitet, men stiller denne sesongen med ett gutter 11 lag. Sesongen 2017/18 hadde vi også et G14 lag, men de ble dessverre ikke nok til å stille lag i sesongen 2018/19. Det er likevel gledelig at flere av spillerne fant seg nye klubber i nærområdet og kunne fortsette å spile håndball. Både J13 og J14 laget vårt samarbeider med Spangereid om å stille lag, og dette samarbeidet nyter begge klubber godt av. Mange av trenerene i klubben har gjennomført eller holder på å gjennomføre trener 1 kurs, og i år deltar også Maria Oftenes Skretting på trener 2 kurs. Juniorhåndballen har deltatt på to cuper i 2018, Svane Cup i Danmark i april og Dyreparken Håndballfestival i august. Takk til alle som bidro med dugnadsinnsats under basar og nøttesalg slik at det ble mulig å dra på cup! 

Denne sesongen stiller vi også med tre lag fra håndball senior, et U20 lag, et damelag i 4.divisjon og et damelag i 5.divisjon. Denne sesongen satte kretsen opp  en breddeserie for U20 og vi er veldig fornøyd med at vi har klart å stille lag også i denne serien. U20 laget består av jenter 16 og de yngste seniorspillerne som dermed får et godt kamptilbud gjennom hele sesongen. Det er bra for de yngste seniorspillerne å ha et ekstra tilbud utover 5. divisjon og få spille noen kamper mot spillere på samme alder. Rekrutteringen har vært god de siste årene og mange av de yngste har også klart å spille seg til fast plass i 4.divisjon. Mange unge spillere gjør at resultatene svinger litt, men seieren 27-9 mot MHI har nok vært en av sesongen store høydepunkt. Som vanlig deltok også seniorlagene på BDO Cup i Danmark i oppkjøringen, og denne cupen bidrar til å skape et godt samhold i laget både på og utenfor banen. Håndball senior bidrar også stort til at klubben kan tilby håndballskole i august til alle barn fra 2. - 7. klasse. Tusen takk!

I fotballen har vi stilt lag i G10, G11, G12/13, G15 og G19. Vi har for tiden ingen jentelag i fotballen, men vi prøver å få til et J13 lag til neste sesong. Hvis du er interessert i være med på dette kan du kontakte Mette Skuggedal (902 97 159). Også på fotballsiden har vi god nytte av samarbeidet med Spangereid for å klare å stille lag i de eldste årsklassene, men G19 laget har vært et rent Giv Akt lag. Det lenge siden vi har hatt et juniorlag i fotballen, og klubben la ned mye arbeid før sesongen for å lage en god ramme rundt dette laget. Et juniorlag er en god inngangsportal til A-laget, og bidrar til at flere blir værende lengre. Derfor håper vi at vi klarer å få til et juniorlag også neste sesong. De andre lagene fortsetter som de har gjort i år, og alle lagene har allerede trenere på plass. Markus Frank Kobler holder på å gjennomføre trenerkurs som gir UEFA B-lisens, og med bakgrunn i dette kurset vil han være en ekstra ressurs for de andre trenerne i klubben kommende sesong. Fotballen planlegger også å få til en større cup 2019, men det er ennå ikke bestemt om det blir Dana Cup eller Norway Cup som blir sommerens store høydepunkt.

Fotball senior har stilt med 3 lag denne sesongen, et i 5. divisjon, et i 6. divisjon og et veteranlag. A-laget hadde en god start på sesongen, men utover i sesongen ble det mer motgang og laget endte til slutt på en 10. plass. Årets trenere valgte å gi seg ved sesongslutt, men en egen gruppe har jobbet godt med å få på plass en erstatter, og vi er veldig fornøyde med å kunne ønske Frank Våge Skårdal velkommen til klubben! Frank kommer fra Lyngdal, spilte for Start fra 1989 - 92, og har vært trener for Lyngdal sitt A-lag fra 2005-07 og i 2011. 

B-laget hadde som vanlig en god sesong i 6.divisjon og endte i år på 2. plass bak Gyland/Feda. Den samme plasseringen fikk veteranlaget i sin 7er serie. Fotball senior bidrar også stort til at klubben kan tilby fotballskole i juni til alle barn fra 2. - 7. klasse. I år hadde vi hele 120 deltakere, og det ble et kjempeflott arrangement.

Både fotballen og håndball har vært gode på dommerarbeid de siste årene, og vi mange flinke dommere i klubben. Uten dommer blir det ingen kamp så det er derfor viktig at alle bidrar til å ta vare på de vi har. Tusen takk til både dommere og dommerkontakter!

Utover håndball og fotball har vi også hatt tilbud om Basisball og Trim 50+. Basisballen blir ledet av Line og Irene to ganger i uken i gymsalen, og Trim 50+ blir ledet av Åse Berit en gang i uken i gymsalen. Klubben er stolt over å ha et tilbud til barn, ungdom og voksne i alle aldre.

I 2018 har det også vært store endringer i klubbens ledelse. Jan Gunnar Tellefsen valgte å takke for seg etter åtte år som leder og 3 år som kontoransatt i klubben. Han har lagt ned utallige dugnadstimer og en gjort en formidabel innsats for klubben. Vi takker deg for alt du har bidratt med og ønsker deg en god pensjonisttilværelse. Samtidig så forsvant hele fire av fem av klubbens hovedstyremedlemmer ut, og vi nye som kom inn brukte litt tid på å få konstituert oss ordentlig og få overblikk over hva vi skulle jobbe med. Prosessen med å ansette ny daglig leder var satt i gang, men ikke fullført, og behovet for en ansatt på kontoret er stort for å kunne holde den daglige driften i gang. Dette var derfor hovedfokus i starten, og vi var svært fornøyde med at Siri Osestad valgte å takke ja til stillingen. Siri kjenner klubben godt fra før av, jobber strukturert og er flink til å få ting gjort. Hun startet med å utarbeide en ny hjemmeside. Den nye hjemmesiden har mange spennende funksjoner, og mange av dem vil dere nok bli mer kjent med etterhvert. Den er bl. a koblet opp mot det elektroniske medlemsregisteret vårt slik at innmelding kan gjøres via denne siden, den har en fin layout på både pc og mobil, en god kalenderløsning og vi har også mulighet til å sette opp arrangementer og ha påmelding via hjemmesiden. I tillegg prøver vi å fylle den med nyhetsstoff og aktuelle saker fra klubben. 

Giv Akt kontoret har blitt pusset opp og vi har ryddet og sortert i gamle papirer og andre ting, og fremover vil vi prøve å lagre mest mulig elektronisk slik at det blir mer tilgjengelig og forhåpentligvis lettere å finne igjen i fremtiden. De flinke vaktmestrene våre, Torfinn Hægebostad og Kolbjørn Wikstrøm, har malt både kontoret og trapp og gang ned til Storsalen og vi er fornøyde med å stort sett være ferdig med innvendig oppussing av vår del av Vigelandsstua. I tillegg har også fellesstyret malt og byttet gulv i Storsalen, og også her har det blitt veldig fint og nytt.

Nå på slutten av året har vi brukt mye tid på sponsorarbeid. Eksisterende hovedsponsoravtaler går ut med nyttår, og vi har brukt mye tid på å få til nye avtaler. Siri og Leif Adolf har hatt ansvar for forhandlinger med potensielle sponsorer, og er kommet godt i gang. Vi er fornøyde med de forhandlingene som har vært så langt, men foreløpig er ingenting signert og vi kommer tilbake med mer informasjon om dette på nyåret.

I november arrangerte vi også en hyggelig sammenkomst for alle trenere, styremedlemmer og andre viktige bidragsytere i klubben for at vi skulle bli litt bedre kjent med hverandre. Det ble en trivelig kveld med tapas fra Spiseriet, quiz og musikkbingo. 

Sist, men ikke minst, så har vi også jobbet mye med den nye hallen på Vigeland som kommunen har satt av penger til. Kommunen hadde opprinnelig tenkt at hallen skulle være en flerbrukshall, men vi har sett på klubbens behov med nye øyne og kommet frem til at for vår del vil en innendørs kunstgresshall være mye mer fornuftig. Den har tre ganger så stort areal, men koster omtrent det samme. Det økte arealet vil gjøre at vi kan tilby mange flere å trene i de mest populære treningstidene, og samtidig gi fotballen et bedre og mer forutsigbart treningstilbud vinterstid. Dette er et tema som har engasjert og vært mye debattert den siste tiden, og via andre har vi hørt at det er mange i klubben som ikke er enige med oss i dette. Vi tåler at folk er uenige med oss i den vurderingen vi har gjort, og tar gjerne en diskusjon rundt dette dersom det viser seg at vi har gjort en feil. Skal vi få til dette er vi helt avhengige av at dere som er uenige tar kontakt med oss slik at vi har et grunnlag å diskutere på. I forbindelse med budsjettbehandlingen i kommunestyret ble det utarbeidet et skriv som ble sendt rundt til alle politikerne. Dette beskriver både prosessen og våre vurderinger rundt dette, og vi har lagt med skrivet her slik at alle som ønsker kan få et innblikk i dette.

Takk til alle trenere, styremedlemmer, faddere, publikum, vaffelstekere og andre som bidrar til at vi er et fantastisk idrettslag!

Vi ønsker også å takke våre trofaste hovedsponsorer: Sparebanken Sør, SPAR, Ruud Regnskap, Agder Olje og vår samarbeidspartner G-Sport!

God jul og godt nytt år alle sammen!


Mvh Hovedstyret.


NB! Husk pantebua i jula :-)


Skriv til politikerne i Lindesnes kommune


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.